10.5.12

Vilken information äter du?



Jag landade på den här videon under mina resor i näten. Intressant fråga han ställer på slutet: vad har du för informations diet?

Om man ska dela upp det i medier så är min största konsumtion text, bilder på andra plats, video på tredje och sist musik. Finns det fler indelningar? människa öga mot öga kanske, tyvärr får jag alldeles för lite sådan konsumtion men jag antar att den skiljer sig något från video.

Den största gruppen är helt klart text, jag gör inget annat än att läsa. när jag vaknar på morgonen så läser jag mitt RSS-flöda och tittar vilka mejl som har kommit under natten. Jag tar aldrig och "slö-tittar" på tv, jag slö-surfar och läser kommentarstrådar på forum och bloggar. Jag försöker läsa böcker varje dag också, ibland slukar jag dem och ibland (som nu) så är det svårare att ta sig igenom dem. böcker skulle jag se som mer näringsrika informationmässigt, det är en hemlagad middag med gott vin, medan forum och liknande är snacks, chokladkakor eller hamburgare från gatukök. Intellektuell bukfylla.

Jag listar bilder på andra plats för det är helt omöjligt att komma ifrån dem. Man hamnar också i definetionsproblemet med vad som är en bild? är loggor en bild? förmedlar en logga mer information än samma företagsnamn skrivet i vanlig text? jag skulle nog svara ja på det. Är bokstäverna på mitt tangentbord bilder?

Jag konsumerar mycket bilder men jag tycker inte riktigt om dem. Bilder är perfekta för att komprimera komplex information, det är därför "infographics" är så populära, men man tappar mycket av nyanserna i komprimeringen. Jag är också ganska dålig på att tolka djupare symboler i bilder. Jag tror jag missar mycket, min kropp tar inte och bryter ner dem på rätt sätt så jag missar de näringsämnena. Bilder för mig är drycker av olika slag, lättsmälta, snabba att få tag på. En del har gömda meningar och kan förstärka andra rätter (som whiskey eller ett vin som passar väldigt bra tillsammans med en viss maträtt) men de flesta är sockersöta och gör bara att du blir tjockare.

Videos är en favoriträtt. Det är något med det mediumet som tilltalar mig, som kittlar gommen. De är så komplexa, musik, bilder och text ihopmasade till ett. Var har de ställt kameran? varför klipper de sådär? vad är det för bakgrundsljud? arrgh! jag gillar det!

Musik är något mystiskt för mig. Det varierar självklart, just nu är jag inne i en lysningsperiod, men jag har svårt att bli riktigt passionerad. Jag är en sån som lyssnar på melodier istället för texter (vill jag uppleva poesi så läser jag det), sånger med nonsens texter men bra groove är underbara.

Jag skulle vilja läsa bättre saker, färre kommentarer på forum (även om det finns riktiga guldkorn att finna där). Fler böcker, noveller och artiklar. Sånt som man har lagt lite möda på att knåpa ihop, inte bara "ööh, vad heter den där låten med han killen? kthxbai" följt av tre sidor svammel och personangrepp. Jag skulle vilja lära mig mer om musik, så jag kan plocka upp mer "näring" ur den. Lite olika skalor, veta vad vissa takter heter, börjar känna igen slingor som samplas ofta. Jag ska också lyssna på "näringsrik" musik, inte toptio alltså.

Att banta informationen är något som skulle vara bra för min diet. Mindre skräpmat och mer grönsaker.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar