17.5.12

Ut på landet

Puh, herregud vad man är orutinerad på att packa. Det har blivit alldeles för få resor på senaste tiden. Nu ska jg ut på landstället i fyra dagar och jag har med packning för en vecka. jag har med kläder både för stranden och för bergsbestigningar, överpackad helt enkelt.

Det blir alltid så här först gångan man åker ut på våren. Man vet inte vad man har för kläder där ute och man kommer nte ihåg vad man gör ifall vädret är dåligt.

En annan sak som drar på sig mycket packning är att jag ska ha med cykeln. Då måste man plötsligt ha både skor byxor handskar ochryggsäck och gud vet vad. Tur man har stor bil.

Enligt mina beräkningar har jag 8 timmar på hojen nu och jag börjar känna mig hemtam med den. Jag har forfarande inte blivit klok på dämpningen. Oron för däcken finns kvar, inte för att de hade dåligt grepp på rötter osv utan för att de är nästan för klistriga, vore skönt med lite mer lättrullade däck på en så här tung cykel. Däcken rensar lera oerhört bra och ska tydligen var suveräna på "loose-over hardpack" vilket är så jag skulle beskriva vanlig skogstig: hård bas med barr, kottar och små grenar över. Kanske att de blir kvar över sommaren som är såpass torr här i stockholms trackten.

En annan grej som jag har märkt är att jag hänger ganska mycket över styret. Jag tror att eftersom hojen är lite längre än jag är van vid så kommer det lösas med en kortare styrstam men jag undrar om det inte kan vara något mer. Med en HT så lägger du gärna vikten i fronten där det finns dämpning och låter trycket på bakhjulet vara lätt så det kan studsa omkring och hitta sin egen väg. Med en FS så böhver du inte göra det, du kan har vikten mycket mer neutralt. jag tror att lite av problemen kommer för att jag kör min FS som en HT, då blir bakdämpningen svår att ställa in och trycket på framdäcket gör att däcken trycks ut i kurvorna.

Ses efter helgen!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar