25.4.12

Dubliner - James Joyce

Jag har läst klart Dubliners av James Joyce. Ända sedan jag köpte min kindle i vintras så har jag betat av klassiker av olika slag. Det sjuka är att jag inte ens har köpt någon bok utan bara laddat ner från projekt gutenberg. Det finns tillräckligt att läsa för en livstid där men ibland önska man att det fanns lite modernare böcker. De flesta är från början av 1900-talet eller äldre.

Jag läste Dubliners för att få lite uppvärmning inför Ulysses, Joyces magnum opus. Det sägs att den boken är otroligt komplicerad och man bör ha läst dubliners, a portrait of the artist as a young man och finnigans wake innan man ger sig på den. Man ska dessutom gärna ha en guidebok också.

Dubliners är en samling noveller som alla utspelar sig i Dublin i Irland. historierna är melankoliska och lite längtansfulla. Det händer oftast inte så dramatiska saker utan det är mer studier av karaktärerna. Favorit historierna var nog den om röstregistraterna som sitter och pratar efter arbetsdagen eller sista berättelsen som handlar om ett par som går på en julfest. Förresten är historien om alkholisten som pantsätter sin klocka och slår sin son riktigt bra. Eller förresten... hmm, alla historier har något tilltalande i sig.

Det sägs att miljörna och personerna i boken är extremt naturtroget beskrivna och att det fanns risk för att joyce skulle bli stämd för förtal eftersom personerna i boken var så tydliga anspelningar på riktiga personer. Det sägs också att ett utav temana i boken är den irländska identiten. I början på 1900-talet gick det en våg av nationalism genom irland och folk försökte hitta vad det var att vara irländsk. Det här skulle vara joyce ideér om den irländska identiteten.

Det som slår mig är det moderna språket. När man läser andra böcker från projekt gutenberg är det väldigt tydligt att boken är från 1800-talet. Personerna, miljöerna och handlingen känns gammalmodigt, torrt och tillrättalagt. Dubliners skulle kunna vara skriven igår. Det är en friskt fläkt, ett avbrott från all den idealism som fanns under det tidigare århundradet.

Om du har möjlighet så läs den, den är kort och mycket intressant.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar