26.2.14

sport och Sport

OS är över.

Jag är glad, lättad och lite melankolisk över det. Dels så förstörde OS mycket av min vardagliga rutin: tv-serier slutade sända, man var tvungen att hålla sig uppdaterad om sportar man inte bryr sig om och eftersom ingen av atleterna verkade glad över att bo i fallfärdiga fuskbyggen i ryssland så var hela spelet lite av ett anti klimax.

Det jag kommer sakna är de roliga sporterna. dels såg det ut som skidorna helt slog knockout på snowboard när det kom till (speciellt) slopestyle och halfpipe. det var bara kotsenberg som gjorde ett intressant åk i slopestylen och i halfpipen kunde jag inte se någon skillnad på åkarna. skidåkarna hade mycket större variation i sina åk i båda diciplinerna. det var fantastiskt att se. Snowboardåkarna måste helt klart rycka upp sig om de vill vara relevanta och inte bli en enkel-planks-version av freestyle. låt oss hoppas på terjes halfpipe experiment som kommer komma senare i vår. där kanske de kan hitta lite kreativitet och diversifiering.

Det var ocksså väldigt kul att sitta och chatta med Niklas under längdskids-tävlingarna. Niklas är mycket insatt och väldigt rolig att chatta med. han gav lite insikt som jag inte fick från de franska sändningarna.

apropå franska sändingar så var det ganska kul att tävla mot dem här i hushållet. min flickväns pappa är lite sport-tokig och höll reda på varje gren där fransmännen hade en tävlande. ifall de fick en medalj så var sverige tvungen att ta en medalj för att hålla status que i hemmet. OS slutade med en seger i medaljligan till frankrike med 15 medlajer mot sveriges  14. frankrike hade också fler guld så de var klara vinnare som atlet producerande nation.

den bästa överraskningen var short-track tävlingarna. väldigt underhållande tävlinga där allt kan förändras vilken sekund ssom helst. personligen tycker jag också att meta-tävlingen, med prtester från lagen  osv, är väldigt underhållande. gärna mer sånt på TV! sverige borde ju kunna göra sig bra ifrån där... vi har ju hockey rinkar så det räcker i alla fall. problemet är väll att ddet inte finns någon presitige i sådana sporter i sverige. i sverige ska man syssla med lagsport eller uthållighetssport och därmed basta!

Jag har också själv sportat en hel del! börjar ta cyeklturer med som är mycket längre och tuffare än jag kunde tididgare (35km+ och 500hm+ med MTB på väg). känner mig stark och hoppas på en kul cykelsäsong med en sån här bas. har varit en sväng på bmx-banan också (superkul! mer sånt) och sprungit backintervaller (!).


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar