30.3.12

Blå band

Det behövs fler stigar i skogen bakom mitt hus. Hundrastarna och flanörerna går inte på några intressanta ställen. De knatar omkring på platten mellan de stneniga kullarna medan jag vill cykla över och nedför. I vintras och nu i vår så har jag gjort något åt saken och börjat reka spår som går på intressanta ställen. Men jag är inte ensam.

Det är någon som går omkring och knyter blå band i träden, ni vet sånna där blå plastband som används för att märka ut något. Den här personen verkar märka upp tre slingor (blå, röda och gula band) men det är något konstigt med det.

För det första verkar slingorna inte vara helt genomtänkta. De kanske går rakt upp för en brant backe eller rätt genom ett träsk. Jag funderade på om det var meningen att kommunen skulle bygga motionsspår och då lägga ut en massa grus, men det går redan spår precis bredvid slingorna. Det kanske är till för averkning men jag är inte säker på att kommunen skulle tillåta averkning mitt i "naturområdet" och slingorna verkar inte visa nån väg som är bra att köra med skogsmaskiner.

För det andra så är de inte sammanhängade. Man kan knata genom skogen och plötsligt stå och stirra på ett ensamt plastband. Ifall man försöker följa banden så tar det helt plötsligt slut mitt inne i skogen.

Det är ett mysterium. Det enda jag vet är att personen som sätter upp banden har på sig känger och går omkring med sin hund, det såg jag i snön i vintras.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar