12.1.14

nyårslöften

Hej,

Jag hoppas det inte är någon som läser den här bloggen. inte för att det någonsin var så många. Livet kom emellan och jag slutade skriva. Nu har livet förändrats igen och jag skulle vilja skriva igen. Det passar extra bra så här i början på januari: jag kan göra dt till ett nyårslöfte.

Syftet med att skriva bloggen är att få in en vana att skriva. jag har tidigare varit väldigt dålig på att faktiskt få ner tankar på papper, de har trivits så bra uppe i i skallen på mig. Jag inser att vara duktig på att utrycka sig är något som kommer hjälpa mig i livet och därför vill jag få en vana att skriva med förhoppningen att det med tiden kommer gå lättare och snabbare.

Nyårslöften:
1. Skriv ett (1) bloginlägg i veckan.

När året är slut hoppas jag att det har blivit 52 bloginlägg. Jag hade funderingar på om jag skulle göra en regel om längden på inläggen, 1000 ord verkade vara en rimlig gräns när jag funderade på det men nu tycks det vara en väldigt stor siffra. Vi får se.

Inläggen kommer antagligen vara en sorts dagbok eller tar iallafall avstamp i mitt liv. Jag kommer nog skriva osammanhängande om allt som fångar mitt intresse och inspiration för dagen.

bloggen är tänkt att vara en dagbok som ingen ska läsa. Varför lägga upp den på nätet då istället för en trygg och mörk hårddisk? jag antar att jag inte riktigt kan svara på det. Jag tror att det är för att det ska vara MÖJLIGT att någon läser det, så att jag skriver mot en publik istället för mot mig själv.

2. Cykla 50km i veckan.

detta löfte börjar redan bli svårt. jag ville ha ett löfte om cykling så att jag blir motiverad och tvingad att cykla. det jag behöver är mängdträning. nu är jag dock orolig för sträckan jag har bestämt mig för. Det snöade rejält i Umeå igår så det kommer bli svårare att hitta stigar aatt cykla på framöver. Sedan vet jag att jag också kommer resa en hel del det här året så många cykelpass kommer gå bort. Kanske att jag modifierar löftet till '25 km ren stig' senare framåt våren.

3. Kunna konversera på Franska.

Min flickvän är fransyska. Hon talar förvånansvärt bra svenska. Innan jul flyttade hon tillbaka till frankrike för att hitta ett jobb och lämnade mig i kylan och mörkret. I februari åker jag ner till frankrike för att bo med henne i två månader. Jag vill att hon ska kunna prata med mig på sitt modersmål och jag vill kunna göra mig förstådd i frankrike.

4. Slutföra ett projekt.

Jag har 100-tals påbörjade projekt i lägenheten, hårdisken och i huvudet. Jag vill avsluta ett av dem. just nu siktar jag på att det blir ett programmerings-projekt av något slag. Det skulle vara sjönt att äntligeen göra klart något och att ha något att visa upp. Det vore i och för sig skönt att faktiskt avsluta ett av nyårslöftena...

Förutom dessa löften så hoppas jag bli smartare, snyggare, friskare, gladare och mer intressant under året. Jag ska även bli rik.

Planeringen för året ser ut som så att jag åker till frankrike i februari-mars, kommer tillbaka till umeå i april-maj och sedan åker tillbaka till frankrike i sommar. Som det ser ut nu så måste hela hösten spenderas i umeå. Vi får se om jag kan komma undan på något sätt.

Ok, det här får duga som ett första inlägg för året. Förhoppningsvis blir det enklare ju längre tiden går.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar